Ofelia tämjer ett odjur

Ofelia är Historieberättaren, och den här historien vill berättas. Den bubblar under ytan. Då och då spricker en bubbla till ljudet av en viskad mening. Ofelia drar fingrarna genom ekot och smakar på dimman hon rör upp. Den försvinner snabbt. Lämnar bara en svag rörelse. Det är Ofelias uppgift att sätta ord till det och binda fast detta vaga till något konkret.

Hon trummar med fingrarna mot bordet. Stirrar på den blinkande markören på skärmen.
“Jag kommer att tämja dig,” muttrar hon.

Om Ofelia skulle rita av den här historien skulle hon skissa på ett stort papper. Hon skulle rita ett mångfotat djur, stående på bakbenen och viftande med frambenen, frustande, ångande och vilt. Det är raggigt. Det har en yvig, otämjd man. Det dreglar. Det vill dra iväg i flera olika riktningar samtidigt. Ofelia är en liten prick vid djurets många fötter, hållandes en tunn kedja som binder det.

Hon rycker i kedjan. Odjuret faller tungt ner och står på marken i en sekund eller två, innan det försöker ta sig därifrån igen.

Ofelia tvingar ner det på huk, får det att se henne i ögonen.

“Jag kommer att tämja dig.” Hon upprepar det med lugn röst. Som om hon är helt säker. “Jag kommer att börja förstå dig och när jag gör det kommer jag kunna krympa dig. Jag kommer lista ut vilka ben du ska stå på. Jag kommer snygga till dig.” Hon ler rakt i ansiktet på odjuret. “Du kommer bli min lilla bitch.”

Och odjuret ler tillbaka, med för många tänder, och säger, “Kanske det. Men om du lyckas med allt detta kommer du att tröttna. Och du kommer att tänka på allt jag hade kunnat bli. Och du kommer längta tillbaka när jag bara hade potential, och inga regler.”

Det kastar huvudet bakåt och skrattar. “Så vi kommer båda att förlora.”

Leave a Reply

